Образът на жената в патриархалното мислене


          Не вярвайте на това, което е написано по-долу! Самият аз не съм сигурен в истинността му. Това е мое предположение. Или хипотеза - както искате го наречете. Темата е "за Патриархата". Тази тема ме мъчи от доста време - и, личи си, ще е с продължение. Интересът ми към това понятие се породи от няколко дисциплини, които изучавам (Студент съм, Българска Филология, ВТУ). Тези дисциплини са предимно литературни - като започнеш от толкова мъчната антична литература, та стигнеш чак до българската възрожденска литература, която аз много уважавам. Естествено - имам си представа какво означава патриархат. Имам някаква идея в главата си. Но, аджеба, учител ще ставам - това ще го преподавам; трябва да знам какво преподавам.
          Патриархат. Какво е това? Човек ли е, животно ли е...? В Уикипедия пише следното:


Патриархат е термин използван в антропология, социална психология и феминизъм.
В контекста на феминистките и психологически теории, патриархалната обществена уредба накратко означава:
Управляване на общността от възрастни мъже - затова в традиционните общности булката отива в семейството на младоженеца,а не обратното и "родовото име" - фамилията - се предава по мъжка линия.
Строга йерархия в отношенията между главните мъже > подчинените мъже > жените и децата
Управлението се крепи върху заплаха от насилие - поведението на жените, децата и по-слабите мъже се контролира чрез насилие и заплаха от насилие. И днес, в най-цивилизованите страни, жените все-още трябва непрекъснато да следят да не нарушат несъзнаваните кодове на поведение, за да не провокират сексуално насилие срещу себе си;
Определяне на смисли и значения от възрастни мъже - те определят какво е "добро", какво "лошо", какво е "позволено", какво е "непозволено", какво е "мъж", какво е "жена", какво е "дете", какво е "светът", какво е "бог" и т.н.
Използване и размяна на жени и деца от страна на възрастни мъже - жените и децата са стоки в класическия патриархат. Момчето излиза от сферата на "стока" и става "мъж" - истински човек - чрез различни инициационни ритуали, обикновено около пубертета.
Всички общества на земното кълбо са патриархални. Докато в мюсюлманския свят патриархатът е по-близък до абсолютната си проява, то северноамериканския, европейския, източно азиатския, австралийския и новозеландския патриархати са по-гъвкави и "прогресивни". В тези общества жените и децата имат все-повече права, а техните малтретирания и изнасилвания вече не са тема табу. Някои надежди на феминистките от 1960-те и 1970-те не са се изпълнили. Новите равноправни граждани — жените - не се възползват от новите си свободи за да изберат рационално какви да бъдат, какво е да си "жена", и какво е "секс", напротив - жените днес все-повече се стараят да пресъздадат мъжките идеали за "жена", в предишни времена и в днешни мюсюлмански общности доближавани само от "травестити". Патриархат в "опростен" вид днес се вижда в затворите, казармите, престъпните групировки и подобни места, в които мъжете се разделят на "властващи" и "подчинени", "силни" и "слаби" и в крайна сметка на "мъже" и "кучки". Тъй като в патриархата жените и децата са второкачествени създания, а само мъжете имат възможност да са равни един на друг - това води до силните хомосексуални желания в антични и модерни патриархални общности, в които само връзка с друг мъж осигурява любовта и уважението на равен.


          Интересно е. Както Ви казах, това е извадка от Уикипедия. Всъщност - освен статията в Уикипедия, попаднах и на разни други ''обяснения'' и ''тълкувания'' на патриархата, но те нямаха нищо общо с това, защото са качени в разни гей-сайтове и чисто и просто пропагандират идеята, че гей-връзките са естествен процес от развитието на патриархата... Пълни глупости... Врели - некипели...
          Всъщност - за какъв патриархат говорим? Патриархат в България? Няма такова нещо. Мислих го, мислих го - ами какъв патриархат има - никакъв! Има песни за Майка България, но за Татко България - няма... :) Казвам го с лека усмивка, и много сериозност - наистина го мисля.  Всъщност мога да се съглася, че обществото ни е патриархално (мислещо и настроено).Дори бих казал силно патриархално. Но друго ме мъчи.
          Защо присъстват образи на жени там, където най-здраво трябва да е стъпил мъжът? Защо България е майка, а не татко?
          Казах Ви, че съм студент в Търново. Като такъв, всеки ден преминавам през площад "Майка България". Виждам изгасналия вечен огън и се питам: Кое му е вечното?... Виждам пейките с накацали хора по тях. Виждам паметника. А - паметника - за него щях да ви кажа. На върха му има статуя на коленичила жена, която държи знаме в ръка. Под нея - на другото ниво - има мъже с пушки. Четирима са, ако не се лъжа (Язък, че всеки ден минавам оттам, пък не ги знам колко са). Коя е тази коленичила жена, дето държи знамето? Това е Майка България. Какво прави Майка България в едно патриархално общество, в центъра на града? Ето ти въпрос с повишена трудност. Нали сме в патриархат, а не в матриархат. Защо на върха на паметника има жена, а не - примерно войводи, двама да са, и да се целуват. Впрочем - това с целуващите се войводи съм го виждал в България - прегърнали са се и се целуват... :) Както и да е.
          Аз имам отговор на въпроса. В българското патриархално общество образът на жената присъства. Това е факт. Той се появява тогава, когато над обществото е надвиснала голяма опасност, страх, несигурност. Това е причината да присъства образът на жената на такива места. Не става въпрос само за паметника, а изобщо. Има и друго нещо - това, че имаме паметник, на чиито връх коленичи жена, съвсем не означава, че в обществото има следи от матриархат. Пак казвам - това не е показател; жената, или по-скоро нейния образ, се появява при опасност за обществото. Да твърдиш, че обществото ни е с наченки на матриархат по подобни инициации, е равносилно на това, да твърдиш, че обществото ни е толерантно от гл.т. на религиозна тематика - като вземеш предвид това, че в София (столицата!) на едно място са църква, джамия и езически храм. Колко сме толерантни ние, българите, само ние си знаем. Ние, Българите. По-горе споменах думата инициация. Така разбирам това с образа на жената изобщо и в частност с паметника в Търново. Инициация, между две положения - защитен,незащитен. Народът има проблем, т.е. е незащитен - вдига си паметник с жена, по този начин преминава инициацията и хоп - защитен е.
          Образът на жената в патриархалното мислене e силно застъпен. Тя се явява като спасител, надежда за спасение. Това е надежден начин за мобилизиране и събуждане на замъгленото и опиянено съзнание. Пак казвам, това важи за българската патриархална мисловна матрица. До голяма степен писанието ми ще важи и за славянската патриархална система ("Важи за" = "се отнася до").

Коментари

Популярни публикации от блога

Глаголи от свършен и несвършен вид - раличаване

Каква е поуката от Смирненската стълба