Да живее катедрата!

    Дълго време се чудех какво да бъде заглавието на тази публикация. Колебаех се между различни словосъчетания и изрази. В случая обаче е по-важно не какво е заглавието, а каква е темата на публикацията. 
    С този текст, който в момента четете, ще се опитам да Ви представя моето собствено виждане относно това, че зад накои катедри във ВТУ стоят не професори, доктори и доценти, а продавачи на книги и учебници. Тоест, ако правилно сте ме разбрали, иде реч за това, че някои от хората зад катедрите не си вършат работата, на която са назначени, а вършат нещо съвсем друго - нещо, от което имат пряка изгода: да продават книги.
    За да напиша това, аз бях подбуден от няколко преподаващи лица, които, смятам, е по-уместно да наречем продаващи лица.
    Едно такова "лице" трябваше да ни преподава два уикенда - тоест две съботи и недели - по 5-6 лекции дневно. Това лице желаеше да го наричаме проф. Н. Бояджиева. Дисциплината, която проф. Бояджиева ни "преподаваше" е Педагогика.
    Ето, че лекциите започнаха. Представихме се един на друг, както си му е редът. После ни бяха издиктувани 10 въпроса, които ще се паднат на изпита. Съответно - студентите ще си теглят билетче и ще говорят по един от тези 10 въпроса.  Дотук всичко е в реда на нещата. След като въпросите бяха издиктувани, Бояджиева започна да изрежда библиографията - сиреч книгите, от които трябва да се готвим за изпита. Бяха представени три книги. Първата и втората книга бяха представени по автор и заглавие, както и издателство и година на издаване. По-интересно беше представянето на третата книга, в която нашата преподавателка е съавторка. Тази книга беше представена така, сякаш за първи път излиза на пазара. Сещате се за какво става въпрос.
    След представянето на въпросната книга неколкократно беше повторено и потретено, че тази книга е най-важна, че в нея въпросите са най-добре разработени и изобщо - че тя ще ни свърши най-добра работа. И точно в този момент проф. Н. Бояджиева, държейки книгата, каза следното :

"Тази книга е издадена от издателство "Веда Словена", 97-а година. Няма я в книжарниците в Търново, тъй като тя е издадена от Софийския университет. В библиотеката Ви я има на 100%, сигурно. Но понеже само в София може да я намерите, аз съм взела в себе си три книги. Ако някой иска, мога да му дам. Книгата е хубаво разработена и въпросите са точно така, както Ви ги дадох. Цената е 20 лева. "

Край на цитата.
Цитирането е точно! Бях записал нейните думи още по време на лекцията така, както ги чух!
УЖАС!
Тази реплика повече би отивала на някоя реклама по телевизията, отколкото на човек, който е зад катедрата - без значение професор ли е, асистент ли и т.н.
По-възмутен не съм бил (като изключим едни от първите ми лекции в университета, когато точно в 12 по обяд започнаха да се носят някакви отвратителни звуци от намиращата се в близост джамия).
    Не си мислете обаче, че тези нейни думи са кулминацията на впечатлението ми. За някой друг може би, но за мен не. Освен словата, хубаво е човек от време на време да поглежда и към делата. Затова не бързах да си вадя никакви заключения. Не бързах, не бързах - но заключенията бързаха.
    За какви заключения Ви говоря? Тези заключения сами ще си ги "заключите" веднага щом Ви опиша  картинката, която се разигра пред очите ми.
    Преподавателката е от София и пътува с Автобус (по нейни думи). Това беше причината да приключим с лекциите по-рано от предвиденото. При това прекратяване на лекциите, тя попита:
 - Някой иска ли да си вземе книгата?
Естествено - докато питаше, преподавателката размахваше книгата, а една колежка каза:
 - Да-а-а...

    И ето я тук картинката, за която Ви говоря. Зад катедрата беше застанала проф. Н. Бояджиева, а пред катедрата - колежката, която искаше да си купи книгата. Бояджиева с дясната си ръка подаде книгата на колежката, а с лявата взе 20 лева от нея. А между тях - катедрата!

Гледката е неописуема!
Да живее катедрата!
Защо катедрата?  - Ами затова, защото днес тя е и сергия!

Която и катедра във ВТУ да погледнеш, както и да я погледнеш - тя не е нищо повече от 4-5 дъски.

Истинският професор, отдаденият на професията си учен ще превърне тези няколко дъски в катедра, а продавачът - в сергия.

Това е и причината да възкликна "Да живее катедрата" - защото тя е мултифункционална.

Хубавото от цялата тази история е, че тези, които използват катедрата по предназначение за сега са повече от онези, които я правят на книжарница...

_________________

Бележка: Публикацията е написана в средата на месец май, т.г.

Коментари

  1. Това е просто една от малките "тъмни" страни на вузвете в България. Засега, за щастие, все още нещата не изглеждат така... Но за напред незная... Аз просто описах една случка. Това е нещо единично, не е тенденция. Смея да кажа, че тези преподаватели като въпросната Бояджиева са рядкост - за щастие.


    Има и нещо друго, което не съм споменал в публикацията - въпросната Н. Бояджиева принципно преподава в СУ, а там може би всичко това, което съм описал, е в реда на нещата.


    Не ми е за цел да уронвам престижа на университета, аз също съм много доволен от ВТУ. Но смятам за необходимо да бъдат изказвани подобни неща, които (според мен) не са правилни.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от блога

Глаголи от свършен и несвършен вид - раличаване

Каква е поуката от Смирненската стълба